Wycena przedsiębiorstw

  • Trafność wyceny przedsiębiorstw koncentruje się na umiejętnym doborze metodyki, której adekwatność winna być podyktowana skonkretyzowanym celem i funkcją wyceny, specyfiką badanego podmiotu oraz uwarunkowaniami otoczenia społeczno-gospodarczego.

    Określanie wartości przedsiębiorstw bądź poszczególnych aktywów jest procesem niezwykle żmudnym i bardzo złożonym. Wartość badanego organizmu jest bowiem zdeterminowana rozmaitymi elementami o niejednorodnym charakterze. Wśród składowych odnaleźć można zarówno te o charakterze wymiernym (np. nieruchomości, urządzenia, maszyny, wyposażenie), jak i niematerialne, w stosunku do których utrudniony jest zobiektywizowany pomiar wartości.

    Uwzględniając powyższe spostrzeżenia, w wycenie przedsiębiorstw wykorzystuje się całą gamę metod, skutecznie ograniczających ryzyko błędu i obiektywizujących wartość przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części.

    W swoich wycenach podmiotów gospodarczych Centrum Wyceny Mienia Sp. z o.o. stosuje wiele metod wyceny. Są wśród nich relatywnie proste metody majątkowe oraz szeroka grupa metod złożonych, opartych w głównej mierze o zdolność przedsiębiorstwa do generowania dochodu w przyszłości.

    Z katalogu uznanych i powszechnie stosowanych w praktyce gospodarczej metod wyceny przedsiębiorstw lub ich zorganizowanych części wykorzystujemy:
  • metody majątkowe:
      - wartości księgowej netto
      - skorygowanych aktywów netto
      - na podstawie wartości likwidacyjnej lub odtworzeniowej
      - znaków towarowych, wartości niematerialnych i prawnych
      - środków trwałych
  • metody dochodowe:
    - oparte na zdyskontowanych przepływach pieniężnych (DCF)
  • metody mieszane:
      - niemiecka
      - szwajcarska
      - stuttgarcka

Sidebar Menu